|
25-09-2008 IKZ |
 |
Ellen Kampman: 'Kiem voor kanker al op jeugdige leeftijd gelegd'
WAGENINGEN - "Op jeugdige leeftijd wordt de kiem gelegd voor kanker op latere leeftijd. Vooral jongeren beseffen veel te weinig dat zij met een gezonde leefstijl de kans op kanker aanmerkelijk kunnen verkleinen", aldus prof. dr. ir. Ellen Kampman. Donderdag 2 oktober spreekt zij haar inaugurele rede uit als persoonlijk hoogleraar Voeding en kanker aan Wageningen Universiteit.
Als alle Nederlanders gezond zouden leven en eten, zou dat volgens Ellen
Kampman zo'n 30.000 nieuwe kankergevallen per jaar kunnen schelen. Nu krijgen
circa 90.000 Nederlanders per jaar te horen dat zij kanker hebben. Zij is
bezorgd over het gebruik van voedingssupplementen en vitaminepreparaten,
speciaal onder kankerpatiënten.
Adviezen Ellen Kampman wil toe naar duidelijker adviezen
voor de consument, de patiënt en de beleidsmaker, zegt ze in haar inaugurele
rede. Ze vindt onder andere dat er onderzoek moet komen naar de wijze waarop
adviezen zijn geformuleerd. "De boodschap moet overkomen, met name bij jongeren
voor wie kanker nog heel ver weg is."
Ze realiseert zich dat bij wetenschappers kanker heel anders leeft dan onder
de gemiddelde consument. Die lijkt de oorzaak vaak te zoeken buiten zichzelf,
bijvoorbeeld in toevoegingen aan producten. Dat is volgens haar een
misopvatting: de oorzaken voor kanker liggen vaak in het eigen leefpatroon,
zoals overgewicht of bovenmatig alcoholgebruik.
Aangeboren Kanker ontstaat door fouten of beschadigingen
in de genetische informatie in cellen. Bij een op de tien kankerpatiënten is
sprake van aangeboren veranderingen in het DNA in hun cellen. Maar bij de
overige patiënten ontstaat de beschadiging tijdens hun leven. "Het lijkt erop
dat voeding een rol kan spelen bij het aan- en uitschakelen van genen", zegt
prof. Kampman.
Wereldwijd zijn er tot dusver meer dan 7.000 epidemiologische studies
uitgevoerd naar de relatie tussen voeding en kanker. Een alomvattende rapportage
van deze studies is in december 2007 gepubliceerd door het World Cancer Research
Fund (WCRF), waaraan ook prof. Kampman heeft meegewerkt. Ook haar leeropdracht
wordt mede mogelijk gemaakt door het WCRF.
Risicofactoren Uit al deze onderzoeken is nu een goed
beeld beschikbaar van wat de risicofactoren voor kanker zijn, als het gaat om
het verband met voeding. En er zijn goede adviezen beschikbaar, zoals: voorkom
overgewicht, neem dagelijks minimaal een half uur lichaamsbeweging, wees matig
met alcohol (mannen maximaal twee glazen per dag, vrouwen één) en kies voor veel
groenten, fruit, volkoren en peulvruchten en varieer zoveel mogelijk.
Ellen Kampman zegt dat er nog betrekkelijk weinig onderzoek is gedaan naar
wat goede voeding is voor de kankerpatiënt. "Mensen met kanker willen overleven!
Met een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven. En dat het nooit meer terugkomt",
zegt ze. "Uit een studie in de VS blijkt dat mannen met darmkanker die veel
varkensvlees, rundvlees, vetrijke en vezelarme producten eten, driemaal minder
kans hebben om na vijf jaar nog in leven te zijn vergeleken met mannen met
andere voedingsgewoonten."
Foliumzuur Volgens Kampman is bekend dat ongeveer tien
procent van de kankerpatiënten zijn heil zoekt in voedingssupplementen of
vitaminepreparaten. "Hoewel patiënten zich daarbij heel goed kunnen voelen, is
de werking van geen van deze therapieën wetenschappelijk bewezen. Integendeel,
hoge doseringen vitaminesupplementen, zoals bètacaroteen of foliumzuur, kunnen
een risico met zich brengen. Ze kunnen juist het kankerproces bevorderen, omdat
ook tumoren voor hun groei de extra voedingsstoffen goed kunnen gebruiken."
Op dit moment wordt door de overheid gedacht aan het toevoegen van foliumzuur
aan brood, als middel om het risico op open ruggetjes bij baby's tegen te gaan.
Kampman zou dat juist niet willen adviseren omdat ook al door fabrikanten
foliumzuur is toegevoegd aan margarine, ontbijtgranen en sinaasappelsap en we
daardoor, als we ook nog supplementen zouden gebruiken, een hoge dosis binnen
zouden krijgen. Zij vindt dat zorgelijk: "Het deel van de bevolking dat er dan
mogelijk schade door ondervindt is groter dan het deel waarvoor het goed zou
zijn."
Bron: Wageningen Universiteit
Prof. Kampman spreekt haar inaugurele rede 'Voeding en Kanker; Wat Leeft'
donderdag 2 oktober om 16.00 uur uit in de Aula van Wageningen Universiteit. De
bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk.
|